Israel Antiquities Authority
נגישות

עכו – מרכז השאדליה הישרוטיה העולמית

הנאא אבו-עוקסה ווליד אטרש – רשות העתיקות

הטריקה (הדרך) השאד'לית היא תנועה צופית שנוסדה על ידי השיח' אבו אל-חסן עלי השאד'לי במאה הי"ג. במהלך ההיסטוריה התפצלה השאד'ליה להרבה מסדרים. המאמנים השייכים למסדרים נקראו דרוישים. ראשות המסדר עברה בירושה מאב לבן, ובדרך כלל, המסדרים השאד'לים נקראו על שם מיסדם. לכל טריקה היה המתחם הנקרא "זאויה" שהוא מרכז דתי וחברתי הכולל בתי-מגורים, אולם אסיפות 'תקיה', שבו התנהלו התפילות, וקבר השיח' המייסד של המסדר.

באמצע המאה ה- 19 לסה"נ נוסד מסדר שאד'לי צופי סוני חדש בעכו: "אל-שאדלייה אל-ישרטיה". מסדר זה נקרא על שם המייסד עלי נור א-דין אל-ישרטי. הוא נולד למשפחה אמידה בבנזרת שבתוניסיה. לאחר מסע עליה לרגל למכה, הוא הגיע לעכו ב-1850 והתמקם במסגד אל זיתונה. עם עלית כוחו הוא הוגלה על ידי השלטון העות'מאני לאי רודוס בשנת 1864 ושהה שם שנתיים. באותה תקופה השתייכו למסדר הסולטאן עבד אלחמיד השני והרבה מבכירי אנשי הממשל. בשנת 1867 הוא חזר לעכו והקים את הזאויה בשכונת אל מג'אדלה. תורתו של השיח' עלי נפוצה בסוריה רבתי, חצי האי ערב, מזרח אפריקה ובמיוחד איי קמר, טנזניה, קניה, אוגנדה, אנגליה, גרמניה, קנדה, ארה"ב וברזיל עד עצם היום הזה. לאחר מותו בשנת 1899 נקבר השיח' בחצר המתחם בעכו וסביב קברו הוקם מבנה שנקרא משהד.

מרכז השאדליה הישרוטיה העולמית
מרכז השאדליה הישרוטיה העולמית
אנשי התנועה השאד'לית בכלל, והישרוטית במיוחד, האמינו בחיי פשטות, צניעות, התנגדו ללבוש סמרטוטים או לקבץ נדבות, מקבלים את הדתות האחרות וכבדו אותם וקוראים לא לבדלנות ולא לפנאטיות. הם מקיימים את כל מצוות האסלאם ובנוסף תפילות מיוחדות ומעגלי הריקודים של ה"ד'כר". כמו כן יש להם ספרון של דברי הנביא מחמד הנקרא "וט'יפה" (העבודה). הם תומכים נלהבים בלימודים, בקדמה המדעית והחברתית, בתנאי שלא תפגע בעקרונות הדת. לשאד'לים מהמסדר אלישרטי אין מטיפים הקוראים לאנשים להצטרף לטריקה, הם מעדיפים את אלה שמאמינים בדרכם ומצטרפים מרצונם החופשי.

מאמרים נוספים ...