שימור שער שכם
ערכים לשימור
ערכים היסטוריים. שער שכם משמש כניסה לעיר מכיוון צפון, מהתקופה הרומית ועד ימינו. בתקופה הרומית החלו לשמש גם רחובות האורך של העיר בתוואי הקיים היום. כיכר עירונית מתקופה זו נחשפה מתחת לשער העות'מאני, והיא פתוחה לציבור במוזאון הכיכר הרומית.
בחזית השער ניכר המעבר מטכנולוגיות הבנייה הרומיות שבבסיס השער לטכנולוגיות הבנייה העות'מאניות.
ערכים אורבניים. שער שכם הוא השער המקורי היחיד בחומה העות'מאנית הצפונית. סמוך לשער יש הצטלבות דרכים מרכזית שממנה מתפצלות דרכים ראשיות, העוברות בתוואי דרכים היסטוריות. בתוך העיר אלו רחובות בית הבד והגיא, שראשיתם בקרדו הראשי והמשני מהתקופה הרומית. מאותה הצטלבות יוצאת הדרך צפונה העוברת בשער ויעדה היה שכם ודמשק.
מיקומו המרכזי של השער ותפקודו הפכו אותו למוקד של מסחר.
גובהם של מגדלי השער אפשרו תצפית טובה על סביבתו, אז וגם היום.
ערכים אדריכליים. את שער שכם תכנן סינאן, אדריכל החצר של סולטן סולימאן. זהו השער המפואר ביותר בעיר והמונומנטלי משערי העיר. השער מתאפיין בסימטריה ובמערכת עיטורים, המחזקת את חזותו המונומנטלית ומדגישה את עיצובו הסימטרי. פרטי העיטור בדגם לפידי האבן הניצבים מעל לכל שיניות השער, מייחדים את שער שכם.
טכנולוגיות הבנייה מהתקופה הרומית ומהתקופה העות'מאנית מעידות על שלבי בנייתו של השער.
בעיות פיזיות
רמת ההשתמרות של שער שכם טובה, אולם ניכרות בו שיני הזמן והתערבויות קודמות. (איור 3) תהליכי בליה והרס ניכרו בעיקר בעיטורי השיניות השבורים והחסרים, ובכתמי אבן בחזיתות השער. כמו כן, צמידה בחלל השער וקילופי טיח כתוצאה מרטיבות. דלתות הברזל של השער השתמרו במצב יחסית טוב, אולם ניכרת בליה בעיקר בחלקן התחתון.
סוגיית השימור בשער שכם
שער שכם מאופיין בעושר עיטורי רב. בתמונות, בציורים וברישומים היסטוריים נראה השער במלוא הדרו, כשהמרכיב הדומיננטי ביותר בעיצובו הוא השיניות שבראשן לפידי האבן. לצד הדרו ניכרים בשער תהליכי בליה שונים בחזיתות ובחללים. שטח נרחב מפני החזית, בעיקר בחציו העליון של השער, כוסה כתמים כהים שהיו בעלי השפעה מכרעת על מראה השער כבר במחצית המאה ה- 19. שיני הזמן נתנו אותותיהן גם בעיטורים אשר חלקם לא שרדו או היו מצויים בבליה ניכרת.
הסוגיה העיקרית שניצבה בפנינו בבואנו לשמר את השער הייתה האם להדגיש את הערך האדריכלי או את הערך ההיסטורי של המבנה. השבת ערכו האדריכלי של השער באופן מלא משמעו שחזור מלא של העיטורים החסרים, וניקוי חזיתות השער. לעומת זאת, שימור הערך ההיסטורי יתמקד בייצוב העיטורים הקיימים ובניקוי חלקי בלבד של הכתמים כדי לשמר את ממד הזמן וההתיישנות של האבן. חלופת ביניים, שחזור עיטורים וניקוי חלקי של החזיתות הייתה יוצרת פער ויזואלי ניכר בין האבן החדשה לישנה.
עקרונות השימור
בשל היותו השער המונומנטלי והמפואר שבשערי החומה, הוחלט בתכנון להדגיש את ערכו האדריכלי, את ממדיו ואת עושר עיטוריו.
עתה ניצבנו בפני דילמה חדשה באשר לאופי השחזור. על אף שבמבט ראשוני נראו עיטורי השער פחות או יותר הומוגניים בצורתם, בבחינה מדוקדקת של העיטורים הבחנו בשונות רבה בפרופורציות של מרכיביהם.
הסקירה ההיסטורית העלתה, כי בימי המנדט הבריטי עבר השער פעולת שיקום נרחבת, שכללה: פינוי של רחבת השער ממסחר, הסדרת רחבה פתוחה, שיקום השער ושחזור עיטורים. משמעות הדבר הייתה כי לצורך השחזור נדרשנו להתייחס לא רק לטיפולוגיית העיטור העות'מאנית אלא גם למאפייני השחזור המנדטורי.
בחינה פרטנית של כל פרטי העיטור בתמונות היסטוריות ממחצית המאה ה- 19 ועד שלהי ימי המנדט, אפשרה לגבש עמדה בדבר הטיפול בהם, באופן פרטני. אשנב הירי המרכזי היה הפרט היחיד שמצאנו כי עבר שינוי מפליג במלחמת 1967. העיטור שבראשו נהרס כליל והאשנב עצמו נפגע. הוא שוקם לאחר המלחמה, אולם העיטור לא שוחזר. בחינת העיטורים העלתה עוד, כי בתקופה העות'מאנית ניתן דגש לציר הסימטריה של השער. הדבר בא לידי ביטוי בגובהם של העיטורים בפינות המגדלים ובהצבה סימטרית של עיטורים מגוונים. עם שיקום השער בימי המנדט הושלמו עיטורי הלפיד, אולם הפרופורציות של המרכיבים המשוחזרים אינן אחידות. נוסף על כך, מצאנו טעות בפעולת השחזור, כיוון שמיקומם של צמד עיטורים בשיניות המגדל המערבי הוחלף.
לימוד זה הוביל אותנו להחלטה, שלפיה כל עיטור ישוחזר בהתאמה לפרופורציות של העיטור העות'מאני המקורי, כפי שנראו בתמונות היסטוריות. בשיניות שבהן לא היה עיטור או תיעוד מתאים, שוחזר העיטור על פי הפרופורציות של העיטור הסימטרי לו בשער.
פעולות השימור
1. אשנב הירי. שימור אשנב הירי ושיקומו הצריך ייצוב קונסטרוקטיבי שבוצע באמצעות פינים מנירוסטה. העיטור שבראש האשנב שוחזר על פי תמונות היסטוריות (איור 8-4).
2. שחזור עיטורים. נוסף לעיטור אשנב הירי שוחזרו 7 עיטורים נוספים. חמישה בחזיתות השער ושניים בחזית החומה שממערב לשער. 6 עיטורים הם מסוג עיטור הלפיד (איור 9, 10) ועיטור נוסף של להבת הלפיד בלבד.
3. השלמת אבן באשנבי ירי. במגדל המזרחי נעשתה השלמה של 5 אבנים, מהן שתיים באשנב הדרומי ושלוש באשנב הצפוני.
4. חזיתות השער. ניקוי כתמי מיקרוביולוגיה וצמידה על פני האבן נעשה באמצעות קיטור. רמת ניקיון גבוהה אפשרה ליצור התאמה בין גוון האבן המקורית לבין השחזור (איור 11, 12).
5. חלל הפנים. חלל הפנים סבל גם כן מכתמים מסיביים על פני החזיתות (איור 13, 14). בטרם החלו עבודות השימור בשער סוכם עם בעלי החנויות שהן ייעשו בלי להפריע למסחר היום-יומי, לפיכך חיפשנו שיטות לטיפול בכתמים שיוכלו להתבצע בו בזמן עם הפעילות המסחרית. נעשה ניסיון ניקוי באמצעות קרח, בטכניקה שאינה פוגעת בפטינה של האבן. לאחר שהתברר, כי שיטה זו אינה משיגה את התוצאות הרצויות עברנו לשיטה של ניקוי בהתזת חול.
6. מפלס הגג. איטום מפלס הגג לצורך מניעה של חדירת מים אל חלל השער. לצורך האיטום פורק חומר המליטה המעורער באזורים מסוימים של ריצוף הגג, ונעשתה השלמה מחדש של חומר מליטה וריצוף.
7. שדה הכתובת. ההתערבות כללה תיעוד של הכתובת, השבת גוון אחיד לאבן והדגשת האותיות לשיפור הקריאות שלהן (איור 15, 16).

3. תכנית שימור - חזית שער שכם. רשות העתיקות, יובל אברהם, 2010
4. אשנב הירי לפני השימור. 2010. צילום: תמר נתיב
5. אשנב הירי לאחר 1967, הארכיון הציוני
6. ייצוב האשנב באמצעות פינים. 2011, צילום: אבי משיח
7. אשנב הירי לאחר שימור ושחזור. 2011, צילום: אבי משיח
8. הצבת העיטור בראש האשנב. 2011, צילום: אבי משיח
9. שחזור עיטור בצורת לפיד. 2011, צילום: אבי משיח
10. שחזור עיטור בצורת לפיד. 2011, צילום: אבי משיח
11. חזית השער לפני השימור. 2010, צילום: תמר נתיב
12. חזית השער לאחר השימור. 2011, צילום: אבי משיח
13. חלל הפנים של השער לפני השימור. 2011, צילום: אבי משיח
14. חלל הפנים של השער לאחר השימור. 2011, צילום: אבי משיח
15. שדה הכתובת לפני השימור. 2010, צילום: תמר נתיב
16. שדה הכתובת לאחר השימור. 2011, צילום: אבי משיח
חדשות ארכיאולוגיות באינטרנט שימור אתרי עתיקות אגודת הידידים של רשות העתיקות הגן הארכיאולוגי בירושלים אתר סקר
Websites, text and photos © Israel Antiquities Authority Powered by teti-tu