Israel Antiquities Authority
נגישות

מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה

http://mushecht.haifa.ac.il/

מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה, הר הכרמל 31905
 

 תערוכות מתחלפות בארכיאולוגיה:

 

אוהלו : מחנה דייגים-ציידים-לקטים בן 23,000 שנה על חוף הכנרת 

התערוכה מציגה ממצאים שנחשפו באוהלו שעל גדות הכנרת, בעקבות ירידת המפלס של מי הכנרת בשנות התשעים. בתערוכה מוצג שחזור של סוכה שבה התגוררו האנשים, וכן העתק של שלד אדם כפי שהתגלה באתר. סוכות מסוג זה, שהן הקדומות בעולם התגלו באתר. כמו-כן מוצגים כלים עשויים אבן צור, עצמות של בעלי-חיים אותם צדו ואכלו, וגרעינים של פירות שונים. פינה מיוחדת בתערוכה מאפשרת לילדים להתנסות בחפירה ארכיאולוגית.

 

המרד הגדול בגליל 

התערוכה והקטלוג המלווה אותה, הם פרי מחקריהם של ארכיאולוגים והיסטוריונים, העוסקים בישוב היהודי והנוכרי בגליל במאה הא' לסה"נ ובאירועי המרד בגליל. במוקדהתערוכה ממצאים מגמלא ויודפת, שני אתרים שבהם חשפו הארכיאולוגים עדויות לחורבן העולות בקנה אחד עם תיאוריו הדרמטיים של יוסף בן מתתיהו, שהיה מפקד הגליל מטעם ממשלת המרד. בין הממצאים: קירות מעוטרים בפרסקו שהתגלו ביודפת והם מרשימים ביופיים ובפארם. על רצפת חדר הפרסקו התגלו עצמות אדם ולידיו ראשי חיצים, עדות לדרמה שהתחוללה בעיר; מוצגים ראשי חיצים, קטפולטות, אבני בליסטראות, ובליסטרה (משוחזרת) שהיא מתקן להטלת אבני בליסטראות; מוצגים חלקי קסדה, שריון ועוד פרטי ציוד ולבוש של לגיונרים רומיים. מוצגים מטבעות המספרים את סיפור המרד, וממצאים שהם עדות חיה להכנות הישוב היהודי בגליל לקראת המרד. ביניהם קנקנים תמימים וכלים נוספים ומטבעות שהתגלו בחדרי מסתור, אשר חפרו בעלי בתים פרטיים מתחת לרצפות בתיהם.

 

תערוכות קבע בארכיאולוגיה

 

ארכיאולוגיה של ארץ ישראל, מהתקופה הכלקוליתית ועד שלהי התקופה הביזנטית
התצוגה מבוססת על האוסף הפרטי שאסף ד"ר הכט במשך כשישים שנה, וכוללת פריטים המייצגים את הארכיאולוגיה של ארץ-ישראל וממחישים את הקשר בין עם ישראל לארצו, מאז עידן האבות ועד לתקופת המשנה והתלמוד.
 
תעשיות ומלאכות קדומות

התערוכה בוחנת את שיטות הייצור שהיו נהוגות בשבע מלאכות קדומות: חרושת העץ, האבן והמתכת, מלאכת הזכוכית, הפסיפס, הכתב ומלאכת הרופא. התערוכה מתייחסת אל שיטות הייצור וכן מוצגות שיטות מחקר, המאפשרות להבין את דרכי הייצור של החפצים הקדומים.

 

פניקים בחוף הצפוני של ארץ-ישראל בתקופת המקרא

התערוכה מתמקדת בתרבות החומרית של הפניקים, תושבי ערי החוף באגן המזרחי של הים התיכון, שבמרוצת האלף הראשון לפנה"ס פשטו מאזורנו מערבה לקפריסין תחילה ובהמשך לאיים נוספים בים התיכון ולחופיו. התערוכה מבליטה את תרומתם של הפניקים לאדריכלות הימית, לסחר הימי ולהתפתחות הכתב האלפביתי.

 

הספינה העתיקה ממעגן מיכאל

בתצוגה ממצא ייחודי מסוגו, ספינה באורך 13 מ', בת 2400 השנים, שהתגלתה באמצע שנות השמונים של המאה העשרים בים, בעומק של כ-2 מטרים מול חוף קיבוץ מעגן מיכאל. הספינה עברה תהליך שימור ממושך בסיומו שוחזרה על גבי כן מתכת באגף מיוחד שבמוזיאון הכט. בתצוגה גם עוגן העץ, כלי הנגר ומטען הספינה.