Israel Antiquities Authority
נגישות

תצוגה ארכיאולוגית של הממצאים שהתגלו בתוואי חוצה ישראל

משרדי חברת חוצה ישראל, רחוב מוזס 13, תל אביב

 
 

מטבעות ממטמון קולה

בתצוגה 200 מטבעות ממטמון אתר קולה. במטמון התגלו 2109 מטבעות מתוארכים למחצית השניה של המאה שלישי לסה"נ אשר מעידים על האינפלציה בעת העתיקה. על המטבעות טיפוסים איקונוגרפיים רבים המהווים הצצה אל תוך העולם הפולחני-הרוחני של רומא במאה השלישית לסה"נ.

 

ממצאים בבית הקברות של עין אסאוויר

בית הקברות בעין אסאוויר משתרע כחצי ק"מ מזרחה לצומת ברקאי, לאורך כביש חדרה–עפולה. נחשפו בו קברים מתקופות הברונזה הקדומה, התיכונה והמאוחרת. בית הקברות מתקופת הברונזה הקדומה א' הוא העשיר ביותר בארץ ישראל מתקופה זו. בקברים נחשפו אלפי כלי חרס, בהם כאלה שיובאו ממצרים, בדרום ועד מעלה נהר הפרת, (דרום תורכיה), בצפון. כן נמצאו עשרות כלי נשק מנחושת ואלפי חרוזים שיובאו מרמת אנטוליה, סיני והים האדום. ממצאיו העשירים של בית הקברות הם עדות אילמת על תרבותה של הקהילה שישבה בעין אסאוויר ורווחתה הכלכלית. כלי היבוא מעידים כי במקום חיו סוחרים עשירים שסחרו עם כל רחבי המזרח הקדום.

 

הכלים - קערה, קעריות, קנקניות, קומקום, פכיות מתקופת הברונזה הקדומה א'.

 

אתר גבעת האורנים

אתר גבעת האורנים נמצא בשוליים המערביים של שפלת לוד, כק"מ ממזרח ליישוב שוהם. נחשפו בו מכלולי מגורים תת-קרקעיים שנחצבו בסלע הגיר המקומי, דומים לאלה שנמצאו בכל רחבי ארץ-ישראל. מכלולים אלה מתוארכים לתקופה הכלכוליתית (3200-3500 לפסה"נ בקירוב). בתוך החללים החצובים נמצאו כלי חרס, וכלים מבזלת, מנחושת, מצור, מצדף ומאבנים שיובאו מעמק הנילוס. מכלול כלי הבזלת שנמצא בגבעת האורנים הוא מהיפים והאיכותיים שנמצאו בארץ. כלי הנחושת מצטרפים לקבוצות הכלים שנמצאו במערה בנחל קנה ובעיקר במערת המטמון במדבר יהודה.

 

בתצוגה - שתי קערות וקובעת.

 

אוצרות: ד"ר אלון שביט, ד"ר אלי ינאי (רשות העתיקות)

טיפול שימור: תחום טיפול בממצאים (רשות העתיקות)
תאריך הקמת התצוגה: 2001, שלב ב' ב-2006

טל' 03-6969889

Tel: 03-6969889