Israel Antiquities Authority
נגישות

תצוגה ארכיאולוגית בחבל מודיעין

 אזור התעשיה חבל מודיעין מול שוהם, על שביל חוצה ישראל

 

בימי קדם היה לזית מעמד בכורה בין העצים. שמן הזית נחשב למשובח בשמנים ושימש לפולחן, למאכל, למאור, לסיכת הגוף ולריפוי. את השמן הפיקו בבית הבד בשני שלבים ובמתקנים שונים:

 

בתצוגה שלפניכם מוצגות משקולות אבן מרובעות של מכבש קורה מהטיפוס הקדום ובסיס/משקולת של מכבש קורה מהטיפוס המשוכלל. 

 

מקורם של המתקנים בתצוגה הוא מחורבת בורנאט. בחורבת בורנאט, לרגלי תל ברקת שעל הגבעה מצפון למפעל אסם (מעבר לברכות המים), נחשפו בחפירה ארכיאולוגית בקיץ תשס"ד (2004) שרידיו של כפר יהודי קדום מתקופת החשמונאים (מאה ב' לפנה"ס) ועד למרד בר כוכבא (135–132 לספירה). לאחר המרד התגוררה בו אוכלוסייה נוכרית עד המאה השלישית. בתקופה הביזנטית (מאות ד'–ז' לספירה) עשו תושבי יישוב שכן פעילות חקלאית בכמה ממתקני חורבת בורנאט.


גודלו של היישוב הקדום היה כ- 25 דונם ונחשפו בו בנייני מגורים סביב חצרות, מערך דרכים ורחובות פנימיים, רשת תעלות ובורות מים, מקוואות טהרה, מדרגות חקלאיות ומגדלי שמירה. על מקורות הפרנסה של תושבי המקום ניתן היה ללמוד מהכלים וממתקני הייצור. בהם – בתי בד ומתקנים ביתיים לייצור שמן זית (שמבחר מתוכם מוצג בסמוך), גתות לייצור יין, אבני רחיים לטחינת חיטה, תנורי בישול ואפייה ומגדל קולומבריום (שובך) לגידול יונים.


יש המזהים את חורבת בורנאט עם יישוב קדום בשם "בורני" הנזכר בספרות התלמוד (בבלי, סנהדרין לב ע"ב) בהקשר לגזרות השמד של הרומאים, כנראה בעת מרד בר כוכבא.

 

אוצרות: ד"ר דוד עמית
טיפול שימורי: מינהל שימור
תאריך הקמת התצוגה:  2009