תקופת הבית השני >> ימי נחמיה, המאה הה' לפסה"נ

תקופת הבית השני נחלקת לשלוש תקופות משנה: ימי נחמיה, תקופת החשמונאים ותקופת שלטון בית הורדוס (על-פי חלוקה שהציע בהט ד' 1989).

נחמיה הגיע לירושלים בשנת 445 לפסה"נ. בתקופתו נודע לחומת העיר תפקיד מרכזי חשוב נוסף להענקת הביטחון הפיזי לתושביה והוא "...אמצעי לשמירת אופיה כעיר יהודית - סגורה בפני נכרים ומקפידה על מצוות הדת ועל קיום שבתות וחגים" (צפריר י' 1977, עמ' 31). תחום העיר והיקף החומות בימי נחמיה שנויים במחלוקת. יש הגורסים כי הייתה זו עיר מצומצמת ששכנה בתחומי הגרעין הקדום של 'עיר דוד' והר הבית. ויש המרחיבים וכוללים בה את שטח העיר המערבית. כיום רווחת הדעה כי שטח העיר היה מצומצם.

ממצאים:
מתקופה זו לא נתגלו שרידים בשטח הרובע היהודי. עם זאת שפע של ממצאים התגלה בתחומי 'עיר דוד' שהוקמו בה מפעלי בנייה גדולים ביניהם: מצודת 'הבירה' היא מצודת אנטוניה המאוחרת, בפינה הצפ'-מע' של הר הבית ומערכות מים שהובילו מים לבית המקדש.

מקורות היסטוריים:
ספר נחמיה, כתבי טימוכרס ואיגרת אריסטיאס.
הטיול הלילי של נחמיה לסקירת מצב חומות העיר: "...יא וָאָבוֹא, אֶל-יְרוּשָׁלִָם; וָאֱהִי-שָׁם, יָמִים שְׁלֹשָׁה. יב וָאָקוּם לַיְלָה, אֲנִי וַאֲנָשִׁים מְעַט עִמִּי, וְלֹא-הִגַּדְתִּי לְאָדָם, מָה אֱלֹהַי נֹתֵן אֶל-לִבִּי לַעֲשׂוֹת לִירוּשָׁלִָם; וּבְהֵמָה, אֵין עִמִּי, כִּי אִם-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר אֲנִי רֹכֵב בָּהּ. יג וָאֵצְאָה בְשַׁעַר-הַגַּיְא לַיְלָה, וְאֶל-פְּנֵי עֵין הַתַּנִּין, וְאֶל-שַׁעַר, הָאַשְׁפֹּת; וָאֱהִי שֹׂבֵר בְּחוֹמֹת יְרוּשָׁלִַם, אֲשֶׁר-המפרוצים (הֵם פְּרוּצִים), וּשְׁעָרֶיהָ, אֻכְּלוּ בָאֵשׁ. יד וָאֶעֱבֹר אֶל-שַׁעַר הָעַיִן, וְאֶל-בְּרֵכַת הַמֶּלֶךְ; וְאֵין-מָקוֹם לַבְּהֵמָה, לַעֲבֹר תַּחְתָּי. טו וָאֱהִי עֹלֶה בַנַּחַל לַיְלָה, וָאֱהִי שֹׂבֵר בַּחוֹמָה; וָאָשׁוּב, וָאָבוֹא בְּשַׁעַר הַגַּיְא-וָאָשׁוּב... יז וָאוֹמַר אֲלֵהֶם, אַתֶּם רֹאִים הָרָעָה אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ בָהּ, אֲשֶׁר יְרוּשָׁלִַם חֲרֵבָה, וּשְׁעָרֶיהָ נִצְּתוּ בָאֵשׁ: לְכוּ, וְנִבְנֶה אֶת-חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם, וְלֹא-נִהְיֶה עוֹד, חֶרְפָּה..." (נחמיה ב: 17-11)

הפעולות לשיקום החומה: "א וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר נִבְנְתָה הַחוֹמָה, וָאַעֲמִיד, הַדְּלָתוֹת; וַיִּפָּקְדוּ הַשּׁוֹעֲרִים וְהַמְשֹׁרְרִים, וְהַלְוִיִּם... ג ויאמר (וָאֹמַר) לָהֶם, לֹא יִפָּתְחוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם עַד-חֹם הַשֶּׁמֶשׁ, וְעַד הֵם עֹמְדִים יָגִיפוּ הַדְּלָתוֹת, וֶאֱחֹזוּ; וְהַעֲמֵיד, מִשְׁמְרוֹת יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם--אִישׁ בְּמִשְׁמָרוֹ, וְאִישׁ נֶגֶד בֵּיתוֹ. ד וְהָעִיר רַחֲבַת יָדַיִם, וּגְדֹלָה, וְהָעָם מְעַט, בְּתוֹכָהּ; וְאֵין בָּתִּים, בְּנוּיִם..." (נחמיה ז:4-1)

הערות:
'האסכולה המצמצמת' - מתבססת על העדר שרידים בתחומי הרובע היהודי.
'האסכולה המרחיבה' - נחמיה עסק בשיקום החומות מימי בית ראשון בתוואי הארוך כולל העיר העליונה ואין במיעוט הממצאים כדי לשלול את העיר הרחבה.







שטח העיר בימי נחמיה
חדשות ארכיאולוגיות באינטרנט שימור אתרי עתיקות אגודת הידידים של רשות העתיקות הגן הארכיאולוגי בירושלים אתר סקר
Websites, text and photos © Israel Antiquities Authority Powered by teti-tu